Wybierz sobie pomysł

08.05.2018

Mamy gotowe pomysły na innowacje społeczne, teraz czekamy na ich realizatorów. Organizacje pozarządowe, które chciałyby wcielić w życie konkretny projekt, mogą zgłaszać się do nas do 18 maja.

Mamy gotowe pomysły na innowacje społeczne, teraz czekamy na ich realizatorów. Organizacje pozarządowe, które chciałyby wcielić w życie konkretny projekt, mogą zgłaszać się do nas do 18 maja.

Przypomnijmy, to drugi etap konkursu w ramach projektu pilotażowego rewitalizacji, finansowanego z ministerstwa inwestycji i rozwoju. Najpierw szukaliśmy najlepszych pomysłów na innowacyjne działania, kupiliśmy do nich prawa autorskie, a teraz przekazujemy je dalej.

Oferta jest różnorodna, ale trzeba pamiętać, że projekty musza wpisywać się w założenia Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020,, bo to właśnie przez Unię Europejska będą finansowane.

W maju rusza nabór projektów w ramach RPO z Europejskiego Funduszu Społecznego dla osi priorytetowej IX. Włączenie Społeczne dla działania 9.1 i 9.2 - OSI. To jest zatem ten moment, by rozpocząć pisanie wniosków.

Chętni, którzy chcieliby zmierzyć się z realizacją pomysłów na innowacje społeczne, powinni wypełnić formularz (w załączniku) i do 18 maja przesłać go na adres: zf@um.bytom.pl lub pocztą: Urząd Miejski w Bytomiu, ul. Parkowa 2, Biuro Rewitalizacji Miasta i Funduszy Europejskich.

 

Pobierz regulamin

Pobierz formularz zgłoszeniowy


WYKAZ NAGRODZONYCH PRAC KONKURSOWYCH NA INNOWACYJNE PROJEKTY SPOŁECZNE

KATEGORIA NR 1 Obszar: „Kompleksowe działania na rzecz integracji osób, rodzin, grup wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym z zastosowaniem instrumentów aktywnej integracji (edukacyjnych, społecznych, zawodowych), ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową”


Projekt „Family Time”
autor: Anna Waligórska


Family Time to program adresowany do mam, którego głównym założeniem jest integracja rodzin i stworzenie możliwości dzielenia się doświadczeniami. Zakłada on powstanie miejsca, w którym odnajdą się osoby w każdym wieku i gdzie będą mogły skorzystać z szerokiej oferty zajęć, wykładów i warsztatów. Z założenia mają one mieć charakter edukacyjny, dlatego znaczna ich część będzie prowadzona przez specjalistów, tj.: psychologów, pedagogów, dietetyków, ale także przez kosmetyczki, aktorów, sportowców, trenerów fitness. Program uwzględnia jednoczesne spotkania ze specjalistami dla mam połączone z zapewnieniem opieki dla dzieci, w związku z czym wymaga zatrudnienia profesjonalnego animatora, który będzie organizował czas dzieciom w różnych grupach wiekowych, podczas gdy mamy będą mogły uczestniczyć w swoich zajęciach. Przewidziane są również zajęcia dla ojców, dostosowane tematycznie do ich potrzeb, a także dla maluchów w specjalnie wyznaczonym dla nich kąciku malucha. Program zakłada zaangażowanie rodziców w prowadzenie części zajęć, wynikające z ich profilu zawodowego, co przyczyni się do pobudzenia w ludziach odpowiedzialności za społeczność lokalną, jak i świadomości obywatelskiej. Family Time to przestrzeń do wspólnego funkcjonowania dzieci w każdym wieku i ich rodziców, uczenie się bycia razem, wzajemnego wsparcia, jak również tworzenia sieci wsparcia-partnerstwa i pomocy sąsiedzkiej.


Projekt „Studio muzyczne - Bytomska Kuźnia Talentów”
autor: Łukasz Bamberski


Bytomska Kuźnia Talentów dotyczy utworzenia w Bytomiu profesjonalnego studia muzycznego dostępnego dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych. Projekt ten będzie projektem cyklicznym realizowanym trzykrotnie, kążdorazowo przez okres czterech miesięcy. W ramach projektu w studiu realizowane będą szkolenia i warsztaty muzyczne z tworzenia i obróbki podkładów muzycznych, pisania tekstów oraz lekcje śpiewu. Uczestnicy projektu mieścić się będą w trzech kategoriach wiekowych: 8-13 lat, 13-18 lat, 18-25 lat. Do każdej z grup wiekowych należeć będzie od 30 do 50 osób, podzielonych na sekcje warsztatowe po 10 osób.

Przewiduje się zajęcia dwa razy w tygodniu dla każdej z sekcji warsztatowych. W projekcie zatrudnione będą 4 osoby: koordynator/kierownik, specjalista od tworzenia i obróbki podkładów muzycznych, autor tekstów i nauczyciel śpiewu. Dodatkowo raz w miesiącu przewidziane są warsztaty z udziałem artystów, tj. polskich raperów, DJ-ów, wokalistów, producentów, których to uczestnictwo w warsztatach będzie się odbywało na zasadach non profit lub w zamian za reklamę wśród lokalnej społeczności i stworzenie ciepłego wizerunku w mediach. Każdy z czteromiesięcznych kursów kończyć się będzie egzaminem ze zdobytych umiejętności i wiedzy - praktycznym jak i teoretycznym, a każdy z pozytywnie ocenionych uczestników otrzyma certyfikat ukończenia kursu oraz nagrodę tematyczną.

Celem głównym tej innowacji ma być aktywizacja dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz ubóstwem. Uczestnictwo w zajęciach ma być formą aktywnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu, ale ma też stworzyć warunki do rozwoju tych młodych ludzi, odkrycia w nich nowych obszarów zainteresowań, a także integracji społecznej. Bytomska Kuźnia Talentów ma być szansą na poprawę jakości ich życia poprzez wykorzystanie kapitału ludzkiego, co w zamierzeniu docelowym ma przyczynić się do aktywizacji uczestnictwa w sferach społeczno-kulturowych, jak i polityczno-gospodarczych, poprzez co zmniejszyć koszty funkcjonowania miasta.


KATEGORIA NR 3
Obszar: „Kompleksowe programy integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych”

Projekt „Agenda Bytomska”
autor: Centrum Doradztwa Strategicznego s. c.


Projekt zakładający stworzenie w Bytomiu całościowych warunków do uzyskania pełnej dostępności usług dla grup z niepełnosprawnościami i problemami wieku senioralnego, realizowany w wielu sferach: komunikacyjnej i przestrzennej, usługach związanych z edukacją, kulturą, sportem i rekreacją, dostępie do zatrudnienia, realizacji potrzeb związanych z samodzielnym zamieszkaniem, realizacji potrzeb rodzinnych i osobistych, jak i możliwość realizowania się w wymienionych sferach oraz społeczną aktywność w tych obszarach.

Projekt dzieli się na trzy zadania główne:
 A) - partycypacyjna diagnoza sytuacji grup z niepełnosprawnościami i senioralnych we wszystkich w/w sferach z wykorzystaniem metody „badania w działaniu”;
 B) - planowanie partnerskie w wypracowaniu polityki dostępu do usług z wykorzystaniem „ekspertów przez doświadczenie”;
 C) - wdrożenie polityk wraz z projektami pilotażowymi, w zdiagnozowanych i zanalizowanych sferach aktywności osób z niepełnosprawnością i problemami wieku senioralnego.

Każde z w/w zadań realizowane będzie w oparciu o wytyczne zebrane w grupę elementów, które zakładają:
ad. A)

  • skoncentrowaną akcję informacyjną dotyczącą barier w realizacji podstawowych usług, budzącą świadomość i zaciekawienie w oparciu o dobre praktyki;
  • rekrutację osób z tych grup do aktywnego uczestnictwa w projekcie (30-35 osób), która zostanie przeprowadzona w wyniku nawiązania kontaktu z organizacjami zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi i seniorami w Bytomiu oraz dodatkowo metodą „kuli śnieżnej”; · objęcie zrekrutowanych uczestników projektu działaniami integracyjnymi, motywacyjnymi oraz intensywnymi szkoleniami przygotowującymi ich do przeprowadzenia badań;
  • realizację „badań w działaniu” - do analizy sytuacji grup zostanie wykorzystana metoda spaceru badawczego przeprowadzona przez osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi (w tym osoby na wózkach), a także za pomocą innych narzędzi badawczych: dzienniczków osobistych doświadczeń osób niepełnospr. lub videoblogi;
  • publiczną prezentację diagnozy dostępności do usług prorozwojowych osób z niepełnosprawnościami w formule „eventu”;


ad. B)

  • zawiązanie formuły partnerstwa (Agenda Bytomska) i zaproszenie różnych środowisk do współpracy;
  • wypracowanie polityk w oparciu o prace warsztatowe wspomagane udziałem specjalistów branżowych i moderatorów oraz osób ze środowisk obejmujących osoby z niepełnosprawnością i środowiska seniorów, biorące wcześniej udział w badaniach (20 osób);
  • publiczne przyjęcie i uroczyste podpisanie Agendy Bytomskiej - jako wydarzenie medialne i w formule pikniku mieszkańców z udziałem władz miejskich, instytucji publicznych, pracodawców;


ad. C)

  • proces wdrażania wypracowanych w trakcie prac warsztatowych kluczowych projektów flagowych, przybliżających ideę Bytomia jako miasta, gdzie środowisko niepełnosprawnych i senioralne mają możliwość pełnego, równoprawnego dostępu do kluczowych usług zapewniających dobrostan życiowy w najszerszym tego słowa znaczeniu.


Innowacyjność projektu „Bytomska Agenda” obejmuje kilka wymiarów: innowacyjność programową - nie było do tej pory takiego całościowego programu w Bytomiu, i nie było również takiego wypracowanego programu w Polsce; Sztokholmska Agenda 22 stanowi inspiracją dla niniejszego projektu, a całościowe wypracowanie Agendy Bytomskiej, pierwszego w Polsce kompleksowego katalogu zasad, procedur i planów działań regulujących pełnoprawny dostęp do usług z niepełnosprawnościami będzie w związku z tym przedsięwzięciem innowacyjnym; innowacyjność procesową - projekt zakłada wypracowanie programu w oparciu o unikalną, partycypacyjną diagnozę, partnerską analizę i programowanie oraz wdrażanie oparte o regranting wśród lokalnych podmiotów; innowacyjność narzędziową - w projekcie będą zastosowane nowatorskie narzędzia badawcze: metodyka „badań w działaniu”, „ekspert przez doświadczenie”; innowacyjność produktową - zakłada się powstanie innowacyjnych produktów w skali całego kraju: „Diagnoza partycypacyjna dostępności do usług prorozwojowych dla środowisk z niepełnosprawnością”, „Agenda Bytomska - strategiczny program przywracania do pełnoprawnego korzystania z usług prorozwojowych osób z niepełnosprawnościami”.


KATEGORIA NR 4 Obszar: „Kompleksowe programy aktywizacji skierowane do osób usamodzielnianych, w tym: młodzieży z ośrodków wychowawczych i socjoterapii, mających na celu poprawę szans adaptacyjnych poprzez organizację dodatkowego wsparcia w zakresie umiejętności społecznych i zawodowych”

Projekt „SamoDZIELNI”
autor: Helena Rumian


Projekt ten dedykowany jest osobom usamodzielnianym i opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze, które ukończyły 18 rok życia. Realizowany będzie w oparciu o program mentorski jako system edukacji osób usamodzielnianych, którym ma zapewnić wsparcie specjalistów dla każdego uczestnika programu. Do projektu zostaną włączeni specjaliści z dziedziny nowych technologii, doradztwa zawodowego oraz osoby udzielające wsparcia psychologicznego. Wychowankowie placówek zdobędą konkretne umiejętności zawodowe adekwatne do potrzeb rynku pracy, takie jak programowanie, zarządzanie, analityczne myślenie. Pierwszym etapem będzie wyłonienie grupy 10 osób usamodzielnianych do pilotażowego projektu i rozpoznanie potrzeb uczestników projektu. Organizator dokona szerokiej i indywidualnej analizy, pozna zasoby i możliwości każdego z uczestników programu. Na podstawie uzyskania takich informacji uczestnicy zostaną pokierowani na odpowiednie szkolenia i doradztwo (psychologiczne lub zawodowe, w zależności od diagnozy potrzeb).


KATEGORIA NR 5 Obszar: „Programy na rzecz wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego lokalnych społeczności uwzględniające specyfikę terytorium i zamieszkujących je społeczności z uwzględnieniem działań:

  • opartych o samopomoc i wolontariat,
  • środowiskowych, 
  • prozatrudnieniowych,
  • edukacyjnych”


Projekt „Bytomska biblioteka narzędzi - rewitalizacja oparta o współdziałanie”
autor: Michał Lorbiecki


Bytomska biblioteka narzędzi to projekt oferujący możliwość wypożyczania - tak jak w przypadku bibliotek, z tym, że nie ze zbioru książek lecz ze zbioru narzędzi, które członkowie mogą wykorzystywać na miejscu lub wypożyczać i używać przez jakiś czas, a następnie zwracać. Termin „narzędzia” jest pojęciem bardzo szerokim, gdyż uwzględnia dowolne przedmioty, których ktoś może potrzebować nieregularnie, takie jak narzędzia do napraw usterek domowych, obróbki drewna, ogrodnictwa, ale także narzędzia kuchenne, konserwacji żywności, szycia, czy też przydatne do organizacji wydarzeń specjalnych. Dobór narzędzi w bibliotece poprzez konsultacje społeczne, ma uwzględniać faktyczne zapotrzebowanie społeczności. Wizja biblioteki narzędzi sięga dalej, niż tylko udostępnianie narzędzi do wypożyczania - to coś więcej niż tylko źródło dostępu tanim sposobem do narzędzi - to przede wszystkim społeczność. Dołączenie do niej to możliwość poznawania ludzi, rozwijania i dzielenia się pomysłami i umiejętnościami oraz kształtowania więzi z sąsiadami.

Miejsce ma służyć organizacji warsztatów, aby pomóc ludziom w nabywaniu różnych umiejętności; niektóre z warsztatów mogą również skupiać się na realizacji konkretnych projektów zrównoważonego rozwoju, takich jak: porządkowanie przestrzeni publicznych, budowanie własnych mebli czy zabawek, kompostowników, itd., majsterkowanie i nauczanie tego najmłodszych. Biblioteka oferując miejsce spotkań do spędzania wolnego czasu, propagowałaby pracę twórczą i zachęcałaby do podejmowania kolejnych inicjatyw społecznych, a także mogłaby przyczynić się do poprawienia relacji rodzinnych czy sąsiedzkich. Celem biblioteki jest zbudowanie silniejszej społeczności, angażującej się we współpracę i integrację, pobudzenie do większej przedsiębiorczości, umocnienie ludzi i stosunków sąsiedzkich, by byli samowystarczalnymi, oraz zmniejszenie marnotrawstwa związanego z indywidualną konsumpcją.


Projekt „Spółdzielnia CDE”
autor: Dorota Błażejewska


Spółdzielnia CDE jest pomysłem adaptacji do polskich realiów wdrożonego kilka lat temu francuskiego modelu spółdzielni prozatrudnieniowej CDE ( skrót od nazwy z jęz. francuskiego, co w tłumaczeniu na język polski znaczy ‘spółdzielnia na rzecz rozwoju zatrudnienia’). Istotą działania tego modelu biznesu jest zatrudnienie w niej dwóch grup pracowników, tj. wykwalifikowanego personelu (specjalistów, fachowców) z branży/branż, w których spółdzielnia prowadzi działalność oraz osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, które chciałyby znaleźć zatrudnienie w jednej z branż, w których spółdzielnia świadczy usługi. Funkcjonowanie spółdzielni na zasadach CDE jest innowacyjne w kilku aspektach: istotnym novum - w przeciwieństwie do polskich spółdzielni socjalnych - jest fakt, iż osoby z drugiej ww. grupy pracują w spółdzielni co najwyżej rok, po którym to okresie opuszczają ją, wychodząc na wolny rynek pracy; innowacyjnym jest też sposób finansowania takiej spółdzielni, do czego można wykorzystać środki unijne, środki funduszu pracy i funduszu dla przedsiębiorstw społecznych, środki BUR oraz przychody z działalności usługowej spółdzielni, czyli pozyskiwane z rynku.

KATEGORIA NR 6 Obszar: „Działania w zakresie podniesienia jakości i dostępności usług wsparcia rodziny wspierające proces deinstytucjonalizacji, w tym:

  • wsparcie dla tworzenia lub działalności placówek oferujących wsparcie dzienne dla dzieci i młodzieży, rozwijanie środowiskowych form opieki nad dziećmi i młodzieżą,
  •  wsparcie i rozwój rodzinnych form pieczy zastępczej oraz podnoszenie jakości usług realizowanych w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej, w tym kształcenie kandydatów na rodziny zastępcze, prowadzących rodzinne domy dziecka i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego, doskonalenie kompetencji osób sprawujących rodzinną piecze zastępcza,
  • rozwijanie asystentury rodzinnej, instytucji rodzin wspierających, pomocowych, jako wspierających rodzinę w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych”


Projekt „Babcia i dziadek pokoleniowy spadek”
autor: Mirosław Kotowicz


Pomysł zakłada przeprowadzenie w ciągu 18 m-cy kompleksowego, innowacyjnego programu polegającego na opracowaniu programu edukacyjnego dla 20 kandydatów na rodziny zastępcze/wspierające (10 rodzin) dla seniorów, przeszkolenie kandydatów na rodziny zastępcze/wspierające dla 30 seniorów, wyłonienie 3 najlepszych rodzin kandydackich oraz utworzenie 3 typów placówek w formie Rodzinnych Domów Seniora dla osób starszych, chorych psychicznie oraz z otępieniami. Placówki prowadzone będą i nadzorowane przez podmiot prowadzący (np. Gminę, Fundację, itp.). Funkcjonowały będą na terenie Bytomia w trybie całodobowym. Pomysł zakłada ponadto osiągnięcie wskaźnika efektywności społecznej oraz zatrudnieniowej. Stanowi jednocześnie innowacyjną alternatywę optymalizacji kosztów ponoszonych z tytułu całodobowej opieki nad osoba starszą.


KATEGORIA NR 8
Obszar: „Działania na rzecz rozwoju usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych z uwzględnieniem priorytetyzacji w kierunku środowiskowej formuły świadczenia, w tym prowadzone w miejscu zamieszkania, obejmujące m.in.:

  • tworzenie miejsc opieki w istniejących lub nowotworzonych ośrodkach zapewniających opiekę dzienną lub całodobowa, w tym miejsc opieki krótkoterminowej w zastępstwie osób na co dzień opiekujących się osobami niesamodzielnymi,
  • usługi asystenckie lub opiekuńcze w celu umożliwienia opiekunom osób niesamodzielnych podjęcie aktywności zawodowej,
  • usługi dziennych opiekunów, asystentów osób niesamodzielnych, wolontariat opiekuńczy, pomoc sąsiedzka i inne formy samopomocowe,
  • usługi zwiększające mobilność, autonomię i bezpieczeństwo osób niesamodzielnych (np. likwidowanie barier architektonicznych w miejscu zamieszkania, dowożenie posiłków),
  • rozwój usług opiekuńczych w oparciu o nowoczesne technologie, np. teleopieki, aktywizacja środowisk lokalnych w celu tworzenia społecznych (sąsiedzkich) form samopomocy przy wykorzystaniu nowych technologii”



Projekt „Centrum wsparcia dla osób z demencją”
autor: Anna Mirczak


Centrum wsparcia dla osób z demencją będzie środowiskową formą pomocy półstacjonarnej, przeznaczoną dla 30 podopiecznych oraz ich opiekunów, oferując bogatą ofertę zajęć terapeutycznych od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 17:00. Centrum w swojej działalności będzie koncentrować się głównie na procedurach niemedycznych, polegających na działaniach kompensacyjno-wspierających, zarówno pacjenta jak i jego opiekuna.

Działania te obejmować będą następujące elementy:

  • zapewnienie bezpieczeństwa (minimalizowanie zagrożeń ze strony otoczenia/środowiska zewnętrznego),
  • pomoc w wykonywaniu podstawowych czynności dnia codziennego (jedzenie, ubieranie się, higiena osobista i otoczenia),
  • aktywizację fizyczną i umysłową (ćwiczenia fizyczne i umysłowe, trening pamięci, trening orientacji w rzeczywistości),
  • rehabilitację społeczną (dostarczanie bodźców, np. w formie muzyki, tańca, filmów, książki, sztuki, kontaktu ze zwierzętami czy też stosowania terapii reminiscencyjnej),
  • edukację zdrowotną, czyli podnoszenie kompetencji oraz rozwijanie umiejętności opiekunów chorych z demencją niezbędnych do sprawowania efektywnej opieki,
  • pomoc psychologiczną w adaptacji do obciążeń związanych ze skutkami choroby bliskiej osoby i z rolą opiekuna,
  • stabilizację kontaktów socjalnych rodziny dotkniętej demencją oraz zapewnienie dostępu do społecznego wsparcia poprzez tworzenie grup wsparcia, poradnictwo oraz organizację warsztatów tematycznych i spotkań informacyjno-edukacyjnych.


Centrum będzie wyposażone w dużą salę gimnastyczną, zaopatrzoną w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć ruchowych pobudzających zarówno motorykę jak i umysł. Ośrodek będzie zatrudniał wielu specjalistów zajmujących się terapią zajęciową. Ponadto, Centrum będzie zapewniać dowóz oraz odwóz podopiecznych do ich miejsca zamieszkania. Personel ośrodka będzie także pomagał rodzinom osoby chorej koordynować opiekę, oferując także możliwość odciążenia w domu chorego poprzez kierowanie tam przeszkolonych opiekunów (do 8 godzin tygodniowo).


Projekt „Program Opieki Wytchnieniowej”
autor: Fundacja Imago


Program Opieki Wytchnieniowej to projekt, którego głównym założeniem jest wsparcie 20 opiekunów faktycznych osób zależnych, w szczególności rodziców dzieci niepełnosprawnych, poprzez świadczenie usług asystenckich. Celem projektu jest przede wszystkim stworzenie możliwości lepszego bilansu osobistego opiekunów (podjęcie aktywności społecznej/zawodowej/edukacyjnej) oraz regeneracji sił poprzez ich odciążenie w często całodobowej opiece nad niepełnosprawnymi, zależnymi osobami. Realizacja innowacji odbywać się będzie za pomocą świadczenia zindywidualizowanych usług asystenckich dla zależnych osób niepełnosprawnych, obejmujących obszary aktywizacji społecznej i edukacyjnej, takie jak: organizację i wspólne spędzanie czasu wolnego, towarzyszenie w imprezach kulturalnych, pomoc w przemieszczaniu się.


KATEGORIA NR 9 Obszar: „Działania na rzecz rozwoju środowiskowych form usług społecznych innych niż wymienione powyżej, wspierających proces integracji społecznej, zawodowej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczonych społecznie zgodnie z kierunkami określonymi w Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020”

Projekt „Jedyny taki w Bytomiu. Ogród sensoryczny jako miejsce terapii, nauki i pracy dla osób z niepełnosprawnością”
autor: Jolanta Glińska


Celem projektu jest poprawa funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną (ONI), w szczególności z obszaru objętego rewitalizacją, stanowiących grupę zagrożoną wykluczeniem społecznym poprzez utworzenie innowacyjnej usługi społecznej - ogrodu sensorycznego, inaczej zwanego ogrodem zmysłów. Ogród ów stanowić będzie bezpieczne miejsce przestrzeni ogrodowej, dostosowanej do potrzeb użytkowników o różnych problemach zdrowotnych oraz różnym stopniu niepełnosprawności. Ponadto stworzony zostanie ciekawy program dla całego założenia, aby każdy mógł znaleźć w tym miejscu coś dla siebie. W ogrodzie zaplanowany zostanie właściwy dobór roślin do odpowiednich stref zmysłowych oraz utworzenie inspirujących do działania i nauki elementów nieożywionych.

Będzie to miejsce wielozmysłowego, kompleksowego doświadczania różnych bodźców oraz stymulowania zaburzonych obszarów zmysłowych, pełniące funkcje terapeutyczne i edukacyjne. Przeznaczony będzie w swoim założeniu dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, ale korzystać z niego będą mogli wszyscy mieszkańcy Bytomia. Na terenie ogrodu powstanie szereg kompleksowych działań rehabilitacyjnych, aktywizacyjnych i integracyjnych. Planowany jest on jako żywy organizm zmieniający się w ciągu roku ze względu na pory roku i potrzeby osób korzystających.

Ta strona używa COOKIES.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.

OK, zamknij