Więcej szkoleń, konkretne pieniądze na projekty, pomoc w pisaniu wniosków i nowy adres - od marca punkt informacji o rewitalizacji rusza w nowej odsłonie. Tym razem prowadzić go będzie Fundacja Inicjatywa, znana w Bytomiu m.in. z projektu By-PAS.
Zgodnie z założeniami, w tym roku punkt ma działać w centrum miasta. Zdecydowano się na miejsce bytomianom znane i często przez nich odwiedzane - Biuro Promocji Bytomia przy Rynku 7. Od marca będzie można tu nie tylko uczestniczyć w wernisażu, promocjach książek czy spotkaniach z ekspertami. Swoimi radami będą służyć mieszkańcom także członkowie i pracownicy Fundacji Inicjatywa.
W obsługę punktu zaangażowanych będzie 8 osób - mówi Jakub Janiak z fundacji. Tak jak poprzednio będzie można skorzystać z porad prawnika i architekta, ale większy nacisk położymy na konkretną pomoc w przygotowaniu mieszkańców do pisania wniosków o dofinansowanie projektów. Mam nadzieję, że będą odwiedzać nas ludzie, którzy chcą być aktywni w przestrzeni publicznej i przy okazji skorzystać z mikrodotacji.
W tegorocznym harmonogramie punktu informacji o rewitalizacji znalazło się wiele jedno- i dwudniowych szkoleń m.in.: „Lider społeczności lokalnej”, „Animator działań środowiskowych” czy „Pozyskiwanie środków zewnętrznych dla sektora NGO”. Punkt ma kompleksowo wspierać rewitalizacyjne inicjatywy mieszkańców, inicjować i zawiązywać grupy nieformalne, pomóc w wypracowaniu inicjatyw od przelania pomysłu na papier do momentu ich zrealizowania.
Chcemy wyszkolić jak najwięcej animatorów i liderów społeczności lokalnych – przygotować ich do wypracowania inicjatyw lokalnych i pomóc je zrealizować - deklaruje Jakub Janiak i dodaje, że pomocne w tym mogą okazać się środki w ramach regrantingu, którego fundacja będzie operatorem.
Przypomnijmy, w ubiegłym roku nad koncepcją wdrażania regrantingu w naszym mieście pracowali członkowie Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych Delta Partner z Cieszyna (doświadczeni w przygotowywaniu miast do rewitalizacji; pracowali nad dokumentami strategicznymi dla wielu miast, działają również w stowarzyszeniach zajmujących się rewitalizacja społeczną). W trakcie warsztatów wraz z organizacjami pozarządowymi wypracowali bytomski model regrantingu - niejako instrukcję, na jakich zasadach rozdzielać pieniądze na inicjatywy społeczne.
Już niebawem miasto przeznaczy 100 tysięcy złotych na działania lokalne. Z tej puli będzie można sięgnąć po kwoty od 2,5 do 5 tysięcy zł. Fundacja Inicjatywa przeprowadzi konkurs, przekaże pieniądze na projekty i dopilnuje, by środki były we właściwy sposób rozliczone. Pieniądze będą służyć przede wszystkim integracji ludzi zamieszkujących podobszary rewitalizacji, która w jakimś stopniu ma pomóc w rozwiązaniu ich problemów. A te członkom Fundacji Inicjatywa nie są obce. Dwa lata temu wraz z bytomskim MOPR-em realizowali oni w naszym mieście projekt By-PAS, w ramach którego osoby oddalone od rynku pracy otrzymywały indywidualną pomoc. Animatorzy wspierali je jednocześnie w problemach rodzinnych, środowiskowych czy prawnych.
Poznaj doradców punktu informacji o rewitalizacji
Paweł Lipiński – lider
Wykształcenie wyższe techniczne, długoletni wolontariat w Towarzystwie Pomocy Głuchoniewidomych. Kilkuletnie doświadczenie w zakresie realizacji projektów związanych z sektorem NGO. Doświadczony asystent ds. reintegracji i lider społeczności lokalnych. Prywatnie – bibliofil oraz miłośnik zwierząt – głównie kotów.
Sebastian Blicharz – animator
Student fizjoterapii. Trener udzielający wsparcia rehabilitacyjnego. Doświadczony animator lokalny. Związany z Fundacją „INICJATYWA” od ok. roku. W pracy mocno skoncentrowany na tworzeniu dobrych relacji z klientem. Praca, którą wykonuje jest jego pasją. Prywatne pasjonuje się futsalem i motoryzacją.
Katarzyna Zając – animator
Z pasji i wykształcenia kosmetolog. Aktywny i zaangażowany animator lokalny w Fundacji „INICJATYWA” od 2017r. Na co dzień angażuje się w działalność społeczną. Posiada ciekawe pomysły, którymi zaraża ludzi.
Katarzyna Grolik – animator
Pedagog. Wieloletni i doświadczony pracownik sektora samorządowego i pozarządowego. Zaangażowana w prace społeczną w lokalnym hospicjum. Specjalista w dziedzinie pracy ze społecznością lokalną. Wiceprezes Fundacji „INICJATYWA”
Damian Hamerla –specjalista ds. funduszy zewnętrznych
Politolog. Wieloletni doświadczony pracownik sektora samorządowego, pozarządowego i prywatnego. Doświadczony trener i szkoleniowiec. Aktywny członek i pomysłodawca inicjatyw w sektorze NGO. Prywatnie szczęśliwy tata dwójki synów: Mikołaja i Adasia.
Jakub Janiak – specjalista ds. funduszy zewnętrznych
Etnolog. Wieloletni menadżer instytucji pomocy społecznej w sektorze samorządowym
i pozarządowym. Doradca, trener i ekspert w zakresie pozyskiwania środków ze źródeł zewnętrznych w tym zarządzania nimi i rozliczania. Prezes Fundacji „INCJATYWA”. Prywatnie muzyk – wokalista zespołu Avocado.
Barbara Baron – prawnik
Doświadczony pracownik w sektorze samorządowym. Trener i szkoleniowiec w dziedzinach praktycznego stosowania litery prawa. Otwarta na problemy ludzi – prywatnie pisze bajki do szuflady.
Łukasz Harat – architekt
Doświadczony konsultant ds. urbanistyczno – architektonicznych. Członek Zarządu Fundacji ANTYRAMA. Trener i realizator różnorakich warsztatów i projektów koncepcyjnych.